En helg i Göteborg

Är tillbaka på jobbet efter fyra dagars långhelg. Regnet öser ner, precis som ärendebladen. Men det är kul att det är mer att göra, då trivs jag som bäst!

Jag och plutten har varit i Göteborg i tre dagar och bara tagit det lugnt. Så hilmans skönt! Klockan 06.30 i fredags styrde vi bilen mot Göteborg, men gjorde en ordentlig avstickare till GeKås och Ullared. Jocke är väl kanske inget fan av Ullared, men han verkade inte vantrivas så som jag trott och så värst mycket gnäll var det inte heller. :) Jag trodde att en avstickare inom Ullared skulle ta max ett par timmar, men det visade sig ta betydligt länge tid. Vi tog först en runda inne på GeKås och köpte det vi hade lista på (jag var lite skickebud till familjen också) och sen gick vi och la det i bilen för att sedan ta lite lunch. Efter det tog jag ytterligare en runda inne på GeKås och min andra hälft gick in på NetOnNet. Tog en snabb tur i butikerna runtomkring, men till min besvikelse fanns där inte särskilt mycket. Var på jakt efter ett par vita sandaler, för mina nuvarande är så väldans slitna, men det fanns inga nånstans. Inte ens Vagabond hade!

Vi anlände till hotellet vid 14.30 på fredagen. Vi slängde in våra grejer och skrev in adressen på restaurangen i Skärgården som vi skulle äta på senare på kvällen. Vi duschade av oss och snyggade till oss och körde sedan mot Öckerö. För att komma dit var vi tvungna att ta en skärgårdsbåt eller vad det heter, över och det var visst gratis för det klassas som vanlig väg. Det är verkligen ett annat liv det där att bo ute i skärgården. Behöva passa båtar som går varannan timme fram till 23.30, för att sedan gå en gång i timmen under natten. När vi hittat fram till restarungen, som låg längst ut på en udde på ön tog vi våra badkläder och hoppade i vattnet. Helt otroligt varmt i vattnet och riktigt skönt att vara i och plaska! Klockan blev 20.00 och äntligen var det dags för mat. Jag kan väl erkänna att jag gjorde en tabbe sominte tog skaldjurstallrik, men min förrätt var så mycket godare än Jockes så det vägde upp det hela och dessutom smaskade jag lite på Jockes räkor för att ha nåt att göra medan han satt där och skalade och tog lång tid på sig. Det här var den absolut första gången som jag hade ätit upp en rätt FÖRE Jocke. Riktigt fint väder och trevligt sällskap! Men det inträffade en midnre trevlig incident. Under min förrätt tog jag en riktigt stor tugga med "ogräs" och satte en lång kvist med timjan i halsen. Jag hostade och frustade och klöktes och insåg ganska snart att jag var tvungen att ta mig till en toalett. Med min vanliga tur var båda toaletterna upptagna med personalen var så snäll att de visade in mig till deras personaltoalett. Det var bara det att på vägen dit var kvisten verkligen uppe i munnen och vände och alla skrek "INTE PÅ VÅRA SAKER"! Som tur var kom det inget förrän jag hunnit till toalettstolen. Folk omkring mig trodde säkert jag tyckte maten var äcklig, men den var underbart god, så god att jag inte hade tid att tugga den ordentligt. :) När vi sedan skulle köra hem frågade två tjejer (en på kanske 12-13 år och en på kanske 4-5 år) om de kunde få åka med oss för de hade cyklat dit vi var men visst glömt cykelnycklarna hemma. Visst sa vi och tjejerna kom hem ordentligt. Tänk om man kunde göra så var man än var, men dessvärre är det inte så. Jag skulle i vart fall aldrig våga be om skjuts om det inte var så att jag känner personen i fråga.

Väl tillbaka på hotellet hade kvällen/natten en rolig utveckling. Visst hade vi vid vår ankomst tidigare under dagen märkt att det var olidligt varmt och klibbigt på rummet. För att åtgärda detta fanns det en fläkt på rummet, en fläkt som inte funkade. Och godissugna som vi var i Ullared köpte vi ett choklad som vi skulle lägga i kylskåpet på hotellet, bara det att kylskåpet inte fungerade och vår choklad flöt iväg. Jocke påpekade detta innan vår tripp ut i skärgården och tjejen i lobbyn sa

"vi ska se om vi kanske kan byta ut fläkten och om någon kan ta sig en kik på kylskåpet"

Till vår stora besvikelse hade det inte hänt ett smack när vi kom tillbaka. Det var precis lika varmt och klibbigt och kylskåpet var fortfarande trasigt. Jocke gick ner i lobbyn och sa till om detta och kom upp med en gigantisk fläkt som faktiskt fungerade! Bara det att det på bänken ovanpå kylskåpet var skållhett så han fick vända i dörren och gå ner och säga till om det. Tjejen i lobbyn sa att det inte var väggfast så det var bara att dra ut sladden och det gjorde vi. Under tiden som Jocke pysslade med detta blev jag lite sugen på att titta på tv, men då funkade klart inte fjärkontrollen. Jocke tog den med sig ner och fick den utbytt och hon i lobbyn sa

"här är det en som det står okej på så den borde funka"

Han kom upp med den, men givetvis så funkade den inte, haha. Han gick ner med den igen och kom efter några minuter upp med ett kort i handen och sa

"älskling, välkommen till rum 409"

Klockan var strax efter 23.00 och vi packade ihop våra grejer och bytte rum. Nu hamnade vi i ett nyrenoverat rum med saker som faktiskt fungerade. Dock var det lika varmt som i det andra rummet, men vad gör väl det när tv:n fungerar?! :)

Lördag morgon och vi tänkte gå upp vid 08.30, men det blev något senare då vi var trötta efter gårdagens utflykt. Shopping på stan, hela långa dagen. Jag hade ont både av min horribla träningsvärk och promenaden genom hela Göteborg (okej, inte hela, men det kändes nästan så efter ett tag). Inte heller här hittade jag några vita sandaler, men jag  hittade två tröjor. På kvällen körde vi till Gunnebo slott i Mölndal för att titta på utomhusteater. Vi tittade på Värdshusvärdinnan. Jag har aldrig varit på utomhusteater, men det var verkligen supertrevligt och teatern var rolig med ett kul budskap. Både jag och Jocke var supernöjda, trots att vi var flera hundra år yngre än övriga publiken. När vi kom tillbaka till hotellet tog vi en promenad i hamnen och slocknade sedan på två röda när vi väl lagt oss i sängen.

Söndagen var den dagen jag bävade mest inför. Dags för Aeroseum. Ett underjordiskt museum fyllt med gamla stridsflygplan och helikoptrar. Jag är inte den som är den, men flygplan och strid och krig och grejer är inte min grej. Men efter att ha provsuttit Viggen tyckte jag det gick att genomlida. Tuffa är dom, dom där stridspiloterna! Det blev inte så tråkigt som jag trott att det skulle bli. Efter det återstod bara en låååång tågresa hem till Osby igen och Jocke styrde bilen mot Oskarshamn för att idag måndag åka till Gotland och medelstidsveckan.

Kommentarer
Postat av: Challe.

Hej tjej!

Låter som ni hade en härlig helg! Trots hotellflytten, hehe. :P Roligt att du kommenterar min välfyllda blogg. Haha! Självklart ska du komma å kolla in min nya tapet, ska bara smacka upp den på väggen! Hihi. Kram

2008-08-05 @ 19:07:24
URL: http://challizzz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0