50-års fest!

Ja nu är det snart en vecka sedan vi stod där nervösa och oroliga över hur det skulle bli. Jag, mamma, syster och bror har lyckats grundlura pappa och fixa en överraskningsfest för honom på hans 50-årsdag. Vi har planerat sedan i maj/juni och på något konstigt sätt lyckats göra allt så bra att han inte anat ett smack. Men det är fakttiskt helt otroligt för så många gånger som framförallt Ronja har försagt sig. Och inte minst när pappa hittade listan med all sprit vi skulle beställa. Jonas lyckades den gången lura i pappa att det var en lista på sprit dom skulle köpt i Danmark när han skulle åkt dit med några domarkompisar i somras, och pappa köpte det rakt av, toppen!

Jag körde hela långa vägen hem från Södertälje till Osby förra fredagen efter jobbet. Jag stannade inte en enda gång för jag var så väldans pigg, vilket jag inte trodde att jag skulle vara. Väl framme i Osby bar det av till Hemvärnsgården för att lämna av all sprit som jag hade med mig och all mat som mamma fixat med. När vi kom till Hemvärnsgården och parkerade bilen kom det en vit VOLVO 740 och parkerade precis brevid oss (sägas ska att Hemvärnsgården ligger mitt ute i skogen och klockan var ca 23.00) och jag höll på att göra i byxorna. Men det var ingen fara. Hemvärnet hade övning och en granne hemma passade på att köra inom och fylla på toapapper och lite så i en av deras pauser.

På lördagsmorgon gick pappa hemma och muttlade. Hans chef och en av hans kollegor skulle ta med honom till Danmark (något som mamma fixat med redan i maj/juni). Chefen kom inte och hämtade upp pappa kl 09.00 som bestämt, så pappa ringde honom och han sa att han var på väg (men mamma och jag pratade med chefen på fredagen och sa att han skulle söla sig så mycket som möjligt). Jag började klippa lite showkläder och styra lite med det, allt för att pappa inte skulle fatta att det var något i görningen. När han väl kommit iväg slängde vi oss i bilarna och påbörjade förberedelserna. Jag körde och köpte blommor och började ställa iordning och duka i Hemvärnsgården. Mamma körde upp på sitt jobb och började garnera smörgåstårtorna hon gjort. Ronja, Albin, Jonas och Nathali låg fortfarande hemma och sov vid den här tidpunkten.

Vi dukade, fixade och trixade från kl. 09.30 fram till kl. 17.00 när pappa med följe skulle anlända från Danmark. Och vår ena kusins pojkvän är superduktig på att spela gitarr och sjunga så han var så snäll och kom vid 14 för att fixa ihop ljudanläggningen som han så snällt tagit med sig. Kl. 16.25 ringer chefen och säger att dom är i Hässleholm och att han gjort ALLT för att sinka dom, men nu gick det inte längre. Dom körde till STATOIL i Osby för att han skulle köpa tidning och gå på toa (vilket han givetvis inte skulle egentligen) och när klockan var 16.55 klarade dom inte det längre utan då sa han till pappa:

- Jag ska bara köra inom Grottebacken och kolla för det är ju till salu nu (2,2 miljoner)

Pappa tänkte inte så mycket på det, förrän dom körde förbi Grottbacken och rakt fram till Hemvärnsgården istället. Chefen sa till honom att han skulle gå ut och ut kom han med ett leende på läpparna, men han började inte skratta förrän han kom in i lokalen och såg hur mycket folk vi faktiskt hade lyckats få dit. Hans första reaktion blev inte alls som vi trott, och det var skönt.

Kvällen började med en fördrink och tipsrunda om pappas 50 åriga liv. Sen blev det mammas goda smörgåstårta. Den följdes av tårta. När vi fått ner allt detta i våra magar blev det en paus med snacks och prisutdelning för tipsrundan. Sista måltiden blev inte vickning (för det hade vi bestämt att vi inte skulle ha) utan det blev kaka, glass och kaffe. Under hela kvällen bjöds det på musik av ena kusinens pojkvän, vilket var enormt uppskattat av alla. Och vem kunde tro att jag och Ronja skulle stå på scenen tillsammans och sjunga "Kom Änglar" inför 40 personer?! (nej, jag var inte full, inte ens berusad för jag sprang som en iller hela kvällen och fixade med allt och fyllde på det som var slut)

Söndagen bestod av städning av lokalen vi varit i. Det tog tusan hela förmiddagen och någon timm efter lunch. Men jag kan lova att den var finare när vi lämnade den på söndagen än när vi kom på fredagen. Efter städningen och lite smörgåstårta med påföljande fika bar det av hem mot Södertälje. VILKEN LYCKAD HELG! Allt var så väldans perfekt, förutom i början på kvällen när farfar min fick en hjärtinfarkt och fick åka ambulans in till sjukhuset. Men nu mår han förhållandevis bra och det är det viktigaste!

Och nu är snart en ny vecka till ända och jag sitter här med en snorig näsa och illamående. Jag hoppas verkligen det går över snart! Och inte nog med det så har jag nog feber också...

Kommentarer
Postat av: Ronja

Men vi sov faktiskt inte så länge :o för vi kom ju upp och hjälpte till till skillnad från andra sovtutor! :)

2008-09-12 @ 14:45:45
URL: http://ronjalindhe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0