Mopedister och lönespecifikationer

Jag har blivit en riktig slarvmaja. Jag gör inte saker jag skrivit på min "att-göra-lista" och jag bloggar nästan aldrig. Men nu ska jag ta mig själv i kragen och rycka upp mig. Det har varit mycket och körigt senaste veckorna.

Förra helgen var jag och Jockei Sundsvall och hälsade på hans syster. Det var en trevligt helg med mycket kräng. När vi kom på fredagskvällen fick vi tacopaj, vin och fullt med godis. Lördagen började med en rejäl frukost och sen blev det fika på stan. Efter kvällens bio "Patrik 1,5" gick vi till en libanesisk restaurang och jisses vad mat. Jag har aldrig i mitt liv sett så mycket mat till så få människor. Vi beställde en mix med libanesiska rätter för tre personer. Det kom in 13 skålar med olika små rätter samt bröd. Vi orkade inte äta upp riktigt allt och när vi bestämt oss för att vi inte orkade mer kom kyparen:

- Ni får säga till när ni vill ha er grill

Just ja, vi beställde ju med grill. Så när vi redan var dundermätta kom det inte ett fat med klyftpotatis och ett fat fullproppat med grillat kött i olika former. Visst var det gott, men det var svårt att få ner nåt mer i den redan fulla magen.

Söndagen började med brunch på Birsta Köpcentrum och matresan fortsatte på Gävle Bro när vi körde hem till Södertälje. Och mellan alla turer med mat fanns det fullt med godsaker hemma hos Johanna att mumsa på.

I allt matprat har jag helt glömt bort hennes finfina lägenhet. Det är en vindsvåning som är superfräsch och nyrenoverad. En lite sovalkov med snetak och en utsågad ellips i väggen. Där inne låg jag och Jockeprutt och myste om nätterna. Hela lägenheten var inredd i bondromantisk stil och jag blev mer än sugen på att flytta. Det är bara ett problem, jag har inget fast jobb så jag får inte ta några lån. Men folk säger att det börjar bli köpläge nu så det är väl dags att skaffa det där jobbet och flytta från vår illaluktande lägenhet i Södertälje. Ja för den luktar verkligen vidrigt ibland. Jocke märkte i förra veckan att det läcker från det där röret under handfatet (ja inte vet väl jag vad det heter) när han öste propplösare i handfatet. Så nu är det bara att ringa till hyresvärden, igen. Visst har vår lägenhet en liten mysfaktor, men det är alltid skönt att ha sitt eget som man kan göra vad man vill med. Där man inte behöver tänka på att inte göra så många hål, där man kan såga och banka hur man vill, där man vill lägga ner pengar på att fixa iordning. Jaja, den tiden kommer...

Och nu när jag ända pratat massa mat kan jag fortsätta på det spåret. Igår bröjd vi hem en av Jockes kollegor och hans blivande fru (ja kan ni tänka er så vuxet). Vi åt så mycket att vi nästan hamnade i matkoma allihop. Först var det fullt med snacks, sen blev det varm smörgåsgratäng, efter det blev det Thelins kärleksmums och Sundsvallsinköpta saffransbiscotti. Trots att magarna såg gravida ut på oss allihop tog vi fram snacksen igen. Är det inte konstigt. Hur mätt man än är kan man alltid sitta och småäta lite nötter, chips och vindruvor.

Och nu till rubriken. Mopedister är nog en av de mest idiotiska människor som finns. Inte alla, men några och säkerligen många. Igår när jag kom hem från jobbet var det massa barn på lekplatsen och gräsmattan hemmavid. I ena kanten på gräsmattan finns där en upptrampad stig. Där står det ett gäng killar och tjejer med mopeder. En av dessa kör längst bort på stigen, vänder sig själv och moppen om, maxar och bränner rakt över gräsmattan. Hallå, hur tänkte han? Fullt med barn, lerig stig, risk för fall eller urspårning. Han var en livsfara både för sig själv, men framförallt för dessa söta små barn som sprang runt och lekte. Alla föräldrar tittade med stora ögon på grabben som körde moppen, men ingen öppnade munnen och sa till honom. Är dom inte mer rädda om sina barn?

Och den där lönespecifikationen, den fick jag efter många om och men äntligen ordning på. Att man ska behöva göra allt själv, RESPEKTLÖST! Men vad hjälper lön och lönespecifikationer när jag lagt hälften av pengarna på tågbiljetter överallt i hela Sverige?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0