Arbetssökande

I helgen har vi haft besök av Jockes familj. Dom kom i fredags och åkte hem igår. Tyvärr kunde vi inte göra så mycket som vi hade tänkt för Jockes pappa fick ont i benet/foten redan första kvällen så det blev en väldigt stillaittande helg med mat och fika. Inte bra för min stackars figur. Tur att det är vardag igen så jag kan träna järnet.

Vi har ett hem fullt med papper och tekniska prylar. Detta beror på att Jocke är glad i tekniska prylar och hatar papper. Dom tekniska prylarna är inte så mycket att göra åt, men drivorna med papper är något jag retar mig på till tusen. Sen retar jag mig på att vi måste ha skrivbordet i sovrummet för det gör att det rummet långt ifrån inger det lugn det borde göra med tanke på att det är just ett sovrum. Och detta stackars skrivbord är invaderat med papper och framförallt en stor dockningsstation till Jockes ena bärbara dator. Denna dockningsstation bara MÅSTE stå framme trots att gjort klart sitt exjobb för längesen. För det är inte så att den bärbara datorn står i dockningsstationen, nej då, den står på tv-bänken ute i vardagsrummet. Men så i fredags när jag kom hem från jobbet hade Jocke påbörjat städningen (läs väldigt lite) och då hade han flyttat ut dockningsstationen tll tv-bänken i vardagsrummet och kopplat in allt så sladdarna för Spotifylyssnande alltid sitter i. Helt perfekt! Och nu har jag/vi ett renare skrivbord och på så sätt också ett mindre rörigt sovrum.

Jag kommer med största sannolikhet att vara arbetssökande (som det nu så fint heter) från och med den 1 september pg a att mitt vikariat går ut den 31 augusti och mitt nya (FASTA) jobb inte börjar förrän i december. Jag har lyckats hitta 25% på ett särskilt boende som jag kan vara på i ca 1 år och sen kommer jag att engagera mig i konståkningen här uppe också. Men det var inte det jag skulle komma till. Det jag skulle komma till är hur det är att förbereda sin arbetssökartid. Jag har pratat med a-kassan om alla papper och grejer som ska in dit, pratat med lönekontoret om ett arbetsgivarintyg, pratat med arbetsförmedlingen om att jag har ett fast jobb om bara några månader (men måste ändå göra upp en handlingsplan för mitt jobbsökande). Tidigare har jag inte riktigt tänkt så mycket på det här med att vara arbetssökande. Jag har mest tänkt på att man har en massa "ledig" tid. Men jag har ändrat uppfattning. Hur i hela friden ska man hinna söka jobb när man ska göra allt som a-kassan och arbetsförmedlingen kräver att man ska göra? Det är ju ett heltidsarbete bara att hålla reda på alla papper och rapporter som ska in överallt. Kunde man inte göra det smidigare? Eller det kanske är just det dom har gjort?! Kanske var det ännu krångligare tidigare?

Idag fyller min kära mamma år, 46 år, nästan tant. GRATTIS!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var mycket lättare förut ån nu. Alliansregeringen har gjort det mycket värre än vad det borde vara. Men vissa tycker ju att det är helt ok. Men hinner du söka jobb också så lycka till min vän. Mamma

2009-08-17 @ 19:38:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0