Äntligen höst

Hösten är på många sätt en bra årstid. Många tycker det är tråkigt med kylan som börjar komma så man måste bylsa på sig tjock jacka, vantar, mössa och halsduk. Kanske också ett par lite varmare skor. Sen är det ju det där med regnet som många tycker är jobbigt. Jag tycker det är mysigt med regn. Oavsett om jag är ute eller inne. Är jag ute vill jag nästan bli lite extra blöt för jag vet att när jag kommer hem kan jag bara ta av mig alla blöta kläder, ta på mig mjukiskläder och sätta mig i soffan under en filt och titta på tv.

Kylan tycker jag också om, för jag tycker det är mysigt att få klä på sig lite extra. Men kanske kommer kärleken till kylan från min tid i ishallen? Har varit i ishallen året om från två års ålder. Men till skillnad från hösten så har jag inte klätt på mig lika mycket i ishallen. Snarare klätt av mig. Tränat i linne. Kanske därför jag är lite härdad? Men oavsett hur härdad jag än är kommer jag nog alltid att frysa om fötterna. Vilken tur att Jocke har varma lår så jag kan smyga in mina små fossingar mellan dom och värma mig.

Tända ljus. På hösten älskar jag att tända ljus. Och det blir mörkt tidigt så man kan börja mysa redan när man kommer hem från jobbet. Men att mysa ensam är något jag inte skulle uppmuntra någon att göra, det är så tråkigt. Sitta och mysa ensam får en bara att tänka på alla som faktiskt har någon att mysa med. Hur man kan sitta där tillsammans under filten, titta på en film och bara luta sig mot varandra. Jag har ingen att luta mig mot. Dom gröna kuddarna börjar bli platta efter allt kramande och soffan är mer nedsutten i mitten än på någon av dom andra ändarna för varför sätta sig i ena kanten när man har hela soffan för sig själv? Okej, HELA kanske var att ta i med tanke på storleken på vår soffa, men i alla fall.

På hösten börjar man fundera på julklappar. Vad ska man köpa till den, och till den och till den? Jag har inhandlat och slagit in min första julklapp. Men någon etikett har jag inte klistrat på ännu. Måste leta upp dom där hemma. Och kan du tänka dig syster, det är till DIG som den första julklappen är.

Min syster har alltid fått lite ont i magen innan jul. Julklappar är en av de bästa sakerna hon vet. Alltid, sen hon lärde sig gå, har hon letat i alla skrymslen och vrår hemma i huset i Osby efter julklappar som är till henne. Samtidigt som hon inte har velat veta vad som är i klapparna har hon velat smygtitta, lite. Därför är det extra roligt att köpa julklappar till henne för hon är fortfarande som ett litet barn när hon river upp klapparna. Snabbt ska det gå. Mamma och pappa är det kul att köpa julklappar till för dom har gett så mycket till mig under min uppväxt, inom alla områden, och det är kul att kunna ge tillbaka lite. Och lillebror är alltid så tacksam, därför är det kul att ge julklappar till honom. Prutt däremot, där är det svårt. Vad ger man till en person som redan har allt han behöver? Och som köper allt han vill ha? Därför har vi i år bestämt att vi åker på ett mysigt julbord med övernattning tillsammans med ett annat par. Det får bli vår julklapp till varandra. Men i år ska vi fira julafton den 24:e med hans familj och julafton den 26:e med min familj och då kan jag ju inte komma tomhänt. Därför måste jag ändå fliura ut någon bra liten julklapp att ge honom.

Och medan jag fortsätter filura ut en julklapp ska jag fortsätta jobba...


Kommentarer
Postat av: Ronja

JAAAAAAAAA, EN JULKLAPP IAF :D:D

Ska vi fira jul den 26;e? Mamma sa något om att vi skulle ses över nyår, eller jag förstod inte riktigt. Kommer ju kännas helt knas att inte vara med familjen på julafton, dessutom väldigt synd om mamma eftersom att hon älskar julen så, därför får vi göra vår "andra" julafton, extra bra :D

2009-10-29 @ 12:19:30
URL: http://ronjalindhe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0