Jul och nyår 2010

Vad fort ett år går. Ja, så säger man väl alltid när ett nytt år påbörjas och det är inget annorlunda nu.

Den här julen firade vi julafton den 24:e i Osby och den 26:e i Oskarshamn och nyår firade vi i Östersund.

JULEN I OSBY
Jag får väl erkänna att jag faktiskt var lite nervös den 23:e när vi skulle köra hem till Osby med tanke på väder och trafik. Helt ofattbart, men det var ingen trafik, inga olyckor och bra väg utom sista 3 milen. Det värsta på hela resan var att glöggen var helt slut på systembolaget. Dock hindrade det inte oss då vi istället köpte rött vid och madeira för att göra egen glögg, vilken blev helt okej men inte så god som Blossa:s glögg.

Väl hemma möttes vi av mamma, pappa, hundar, lillebror med flickvän och styvdöttrar. Fullt hus med andra ord.

På självaste julafton gick jag och Jocke en runda på byn på förmiddagen för att inhandla dom sista julklapparna. Vid kl 14 kom farfar hem och fikade och tittade på Kalle Anka. Dagens första julklappar delades ut när det var dags för pappa och Jonas att skjutsa hem farfar. På väg tillbaka hem tappade Jonas bort pappa och helt plötsligt bankade tomten på dörren. In kommer oändligt många säckar med julklappar som Jonas tjejer tillsammans med mig hjälpte tomten att få in i vardagsrummet inför julklappsutdelningen. Det var så mysigt att se tjejernas reaktion när tomten klev innanför dörren med alla dessa klappar. Dom tog plats så nära tomten det bara gick och hade fullt fokus på alla klappar som kom ur säckarna. När alla klappar var utdelade och tomten gått vidare till nästa familj öppnades det hej vilt. När vi öppnat färdigt klapparna klev pappa innanför dörren och tjejerna hade inte ens tänkt på att han inte var hemma under julklappsutdelningen trots att det delats ut klappar med hans namn på. Sååå kul!

På juldagen åkte vi till Tyringe för att hälsa på Jockes farmor en runda. På eftermiddagen körde vi julklappsspelet hemma i Osby då vi inte hunnit med det under julafton. På kvällen var vi hemma hos en tjejkompis som var hemma från Berlin. Supertrevligt sällskap och supertrevlig kväll.

JULEN I OSKARSHAMN
På annandagens morgon styrde vi bilen mot Oskarshamn och mer julfirande. På kvällen fick jag ont i halsen och sen kom resten som ett brev på posten. Jag som trodde att jag faktiskt klarat mig från den förkylning som alla andra haft, men icke. Jag åkte till Maxi och köpte strepsils och insåg då att jag faktiskt tycker att det är väldans smidigt att en del mataffärer säljer läkemedel. Den 27:e åkte vi in till Kalmar för lite mellandagsshopping, men jag kom hem tomhänt. Däremot hittade jag ett fint kuddfodral i en affär i Oskarshamn som fick följa med hem till Stockholm. Den 28:e satte vi oss återigen i bilen för att köra hem till Stockholm och jobba den 29:e och 30:e.

NYÅR
På eftermiddagen den 30:e satte vi oss på tåget mot Östersund, där Jockes syster med pojkvän bor, för nyårsfirande. Precis som den 23:e hade vi väldig tur när vi åkte jämfört med många andra och det vi sett och hört. Vi var bara 20 minuter försenade när vi anlände i Östersund. Nyårsafton inleddes med pulkaåkning (läs sopsäck) i en av Östersunds många backar. På eftermiddagen tog vi det lugnt och spelade lite spel och gjorde vid oss. Kvällen bestod av en god trerätters middag i trevligt sällskap och vid kl 24 gick vi ut på balkongen för bubbeldrickande och raketer. Vi hade inte själva några raketer med titade på den skrala föreställningen Östersundsborna bjöd på. Nyårsdagen innehöll äventyrsbad och relax, helt lagom ansträngande och något jag/vi bör göra oftare. Kl 20.50 tog vi nattåget tillbaka till Stockholm.

Den här julen har många gamla barndomsminnen väckts och jag har insett att min familj är fantastisk och jag skulle inte kunna leva utan dom. Jag skulle heller inte vara den jag är idag om det inte vore för dom! Tack för att ni finns!


                   
                    Vår supersöta lilla tomtenisse Enzo som assisterade självaste jultomten


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0