Sälen 2011

Sedan några år tillbaka har min familj åkt till Sälen en vecka i januari och i år var inget undantag. Stugan bokades redan för ett år sedan och i år blev det en annan stuga än tidigare då det var planerat att vi skulle vara fler än vanligt; mamma, pappa, Enzo, Picasso, jag, Jocke, Ronja, Adam, Jonas, Veronica och deras två tjejer. Efter många om och men blev det mamma, pappa, Enzo, Picasso, jag och Jocke.

Jag, mamma, pappa och hundarna begav oss förra söndagen. Vi gjorde ett första stopp redan i Västerås då en av lillebrors styvdöttrar fyllde 5 år. Vi gav henne presenter och hon bjöd oss på gott fika. Jag åt massor med glass och kakor för att ladda inför kommande skidåkning. På söndagseftermiddagen anlände vi till Söderåsen i Lindvallen, Sälen. Vi började med att packa upp oss i stugan och sen körde vi och hyrde skidutrustning. Senare på kvällen var det säsongspremiär för Solsidan och jag satt som klistrad vid TV:n.

Måndagen bjöd på mycket blåst. Det var inte särskilt kallt i luften, men med blåsten blev det ordentligt mycket kallare. Backarna var riktigt bra då det inte var särskilt många som gett sig ut i den kraftiga blåsten. Senare på eftermiddagen gick jag till Experium för att köra min sjukgymnastik på SATS.

På tisdagen hade vinden mojnat och vi gav oss bort mot Högfjället. En utflykt som vi minns. Pappa hade innan vår start dit sagt:

- Jag är inte så mycket för äventyr och sånt där...

Vad han inte visste då var att förbindelseliften skulle besiktigas, vilket innebar att vi fick åka skoter tillbaka till Lindvallen. Eller åka och åka, vi åkte efter hållandes i ett rep. När vi kom hem körde jag och mamma och handlade till middagen och jag köpte ingredienser tillen pollykaka. En pollykaka som jag nog aldrig kommer göra igen då jag dessvärre numer kopplar den till magsjukan som jag åkte på dagen efter.

Ja så onsdagen vaknade jag med världens magknip. Jag kan ibland ha ont i magen en hel natt, vilket jag haft natten till onsdag, men det brukar gå över när jag sätter igång på morgonen. Den här morgonen ville det inte ge med sig. Det var som ett bälte från sida till sida som satt så hårt att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Efter mycket kvidande och självömkan kom pollykakan och allt annat jag ätit upp med besked. Tusan vad skönt, trycket över magen släppte, men bara för någon timme för sen kom det tillbaka och vägrade släppa. Det var först när jag ringt sjukvårdsupplysningen som det gav med sig lite. Det var precis som om jag behövde höra av någon annan att det inte var någon fara. Stackars mamma sprang mellan stugan och Snötorget och gjorde diverse inköp för det var inte bara jag som blev dålig, nej då, pappa blev också dålig. På onsdagsnatten anslöt Jocke då han varit ute och flängt med jobbet tidigare i veckan.

Jag vaknade på torsdagen och magknipet var borta. Visst, jag kände att jag inte ätit något sedan tisdagskvällen, men jag kände mig mycket bättre så jag gav mig ut i backarna. Blev helt slut för ingenting, men tusan vilket fint väder det var. På kvällen hade jag bokat in mig och Jocke på crosstraining på SATS och jag är ju inte den som är den så jag släpade mig dit. Det var mycket hopp och studs, något min mage inte riktigt tyckte om, men det gick.

Fredagen var mulen och grå, men det blev några timmar i backarna ändå och på kvällen tog vi ett varv i Sälens by.

Lördag, äntligen var alla på benen igen! Vi tog en heldag i backarna trots blåsten och den grå himlen.

Söndagen innebar hemfärd och längtan till Sälen 2012. Jag och Jocke började prata lite löst om att åka till Alperna nästa vår. Tänk om jag får två veckors skidåkning nästa år?! Helt underbart!

Fick ställa in träningen idag då jag börjat få ont i halsen. Hoppas det har gått över till imorn så jag hinner med mina fyra pass den här veckan.

Nu sitter jag och badar i all tvätt efter veckans resa och Jocke sitter i Tyskland. Vem får sköta marktjänsten den här veckan tror ni? Får göra en inköpslista också och köra och handla imorn för det är nästintill tomt i kylen. Tror dock att jag kan skrapa ihop lite kvällsmat...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0